Blogi: Kuinka sinä palaudut? Pitkittyneen poikkeusajan keskellä ei kannata unohtaa omaa hyvinvointia

3.5.2022

Olemme jo kahden vuoden ajan eläneet poikkeuksellista aikaa. Koronapandemia toi mukanaan erilaisia vaiheita ja meiltä järjestötoimijoilta on vaadittu kykyä reagoida nopeasti. On tarvittua taitoa sopeuttaa toimintaa vaihtelevissa tilanteissa ja rajoituksissa. Viime viikkoina olemme seuranneet järkyttäviä uutisia Venäjän sotatoimista Ukrainassa.

Meidän järjestötoimijoiden on tärkeä löytää keinoja, jotka tukevat hyvinvointiamme ja jaksamistamme. Hyvinvoivat työntekijät ovat järjestöille tärkeä voimavara. Samalla meillä on tärkeä tehtävä kohtaamiemme ihmisten hyvinvoinnin tukena.

Keinoja pitkittyneessä poikkeustilanteessa jaksamiseen

Epävarmuus ja uutisointi voivat herättää huolta ja ahdistusta meissä kaikissa. Huolestuminen tässä tilanteessa on luonnollista. Työyhteisöinä meidän on hyvä ymmärtää, että tilanne vaikuttaa meihin yksilöllisin tavoin.

Kuinka sitten vahvistaa omaa jaksamistaan, jos epävarmuus ja ajankohtaiset uutiset tuntuvat kuormittavilta?

Omaa jaksamista voi pohtia esimerkiksi näiden kysymysten avulla: Kuinka sinä palaudut? Miten huolehdit siitä, että pidät mielessä myös elämän valoisia puolia? Mikä on sinulle mieluisaa tekemistä, jossa saat ajatukset pois kuormittavasta uutisvirrasta? On tärkeää, että jokainen tunnistaa itselleen sopivat työkalut.

Jos huomaat, että huoli kasvaa liian suureksi ja se aiheuttaa voimakkaita tai pitkittyneitä oireita, on tärkeää etsiä ulkopuolista tukea tilanteen rauhoittamiseen.

Työkaluja asiakkaiden ja vapaaehtoisten tukemiseen

Järjestöt kohtaavat työssään asiakkaita ja vapaaehtoisia. On tärkeää, että kohtaamisessa on tilaa kuulla myös mahdollisesta huolesta ja epävarmuudesta. Puhuminen ja asioiden jakaminen auttaa. Työntekijöinä voimme olla tukena ja muistuttamassa, että kaikista poikkeustilanteista huolimatta tilanne Suomessa on pääosin turvallinen.

Järjestöinä voimme myös tarjota vapaaehtoistehtäviä, joissa pääsee turvallisesti osallistumaan yhteisölliseen tekemiseen ja yhteisen hyvän rakentamiseen. Osallistuminen ja tekeminen antaa konkreettisen mahdollisuuden vaikuttaa.

Suomen Punainen Risti on koonnut erinomaisen muistilistan henkisen tuen vahvistamiseen ja antamiseen.

Täältä löydät SOSTEn kokoaman listauksen järjestöistä, jotka tarjoavat erilaisia toimintamahdollisuuksia Ukrainan tilanteeseen liittyen. Listalta löytyy esim. kriisi- ja keskusteluapua tarjoavia järjestöjä. Voit hyödyntää tietoja esimerkiksi asiakastyössäsi.

Liittomme jäsenjärjestöille tarjoamme myös yhteistä toimintaa. Tutustu tapahtumakalenteriimme ja sieltä löytyviin tuleviin tapahtumiin ja verkkotapaamisiin. Yhteisissä tapaamisissa voit vaihtaa ajatuksia järjestökollegojen kanssa, sekä antaa ja saada vertaistukea.

Toukokuussa  jäsenjärjestöille on tulossa esimerkiksi hengellisen työn tapaaminen, jossa käsitellään muun muassa luonnon voimauttavia vaikutuksia. Lisäksi järjestämme MIELI ry:n kanssa yhteistyössä Mielenterveyden ensiapukursseja.

Toivotan sinulle hyvinvointia ja toiveikasta, tulevaisuuteen suuntaavaa kevättä!

Kasvokuvassa hymyilevä nainen. Ruskea tukka kiinni ja valkoinen kauluspaita.
Kirjoittaja Susanna Kiuru, järjestöpäällikkö

Luitko jo nämä?

Jäiset pihjalanmarjat
19.1.2022

Sosiaali- ja terveydenhuollon työnantajilla velvollisuus varmistaa palvelujen koronaturvallisuus

Huomaattehan, että 1.2.2022 alkaen tulee voimaan tartuntatautilain väliaikainen muutos. ...
Vankilasta omaan kotiin -kirjan kuvitusta
1.11.2021

Vankilasta omaan kotiin -teos kertoo kokemuksia vankilasta vapautuvien asunnottomuustyöstä

Haluatko apua muutossa vai muutoksessa? Moni vapautuu vankilasta ilman vakituista asuntoa....